Blommer, rødvin og en hulens masse sukker

Vi starter hårdt ud og direkte op af Valby bakke på de tunge klinger, under fuld sol og med en verdensmester på slæb.
Post Danmark rundt tog et par ture rundt om Frederiksberg en søndag eftermiddag. Så gaderne var tømt for biler men stuvende fulde af børnefamilier og mænd med lange kameralinser.
Biler smed slik og dimsedutter ud gennem ruderne, nogle dyttede og andre benyttede sig af gigantiske megafoner der var spændt forsvarligt fast på taget til at råbe deres budskaber ud.
Men en sjov oplevelse var det da bestemt at bevæge sig rundt blandt de hujende folk bag hegnet og de susende cykelhjul på asfalten.

Der var husmoderen der blev klappet op af Mount Valby

Der var en verdensmester i stribet trikot – Mark Cavendish

Men modsat den enlige husmoder havde han et helt hold til at trække ham op

Mad og drikke blev rundhåndet delt ud

Efterfølgende var denne rytter (Sebastian Lander) enormt glad

 

Bagefter var min ven og jeg forbi den kinesiske pavillon i Frederiksberg have for at se hvordan det er at drikke te sådan et sted.
En andemadsgrøn japansk macha i rustik keramikskål  med et godt stykke kage til blev nydt mens regnen kom larmende gennem haven og tvang de sidste standhaftige folk ind under pagodetagets beskyttede veranda.

Sidste år havde jeg samlet mig en lille samler trop som trofast rykkede ud og plukkede alt fra hyldebær, havtorn og brombær.
Men gruppen blev sprængt da 2/3 dele valgte at søge nye græsgange.
Men derfor har jeg jo ikke skåret ned på ambitionerne så jeg har fundet to nye at sætte på holdet. Resultatet blev omkring 20 kg æbler, blommer og brombær. Det var kun første runde!
For forude venter der masser af frugt, bær og nødder der skal en tur forbi det lille køkken og modificeres.
I første omgang har jeg taget mig af blommerne og jeg har lavet bagte blommer med stjerneanis efter et Meyersk tip – jeg lavede dem også sidste år, hvor jeg brugte sveskeblommer. Jeg tror det var kirkes blommer vi fandt og de var noget mere syrlige og kom til at få en lidt mirabelle agtig smag.
Jeg gav også et par kilo blommer væk til en ny bekendt og hun har lovet at vende tilbage med et glas – hun snakkede portvin m.v.
Selv kastede jeg mig ud i projektet Fru Prahls syltede blommer – det lød herligt ambitiøst og kunne måske gøre underværker ved de lidt syrlige blommer.
Jeg fandt opskriften på havenyt.dk’s hjemmeside – de fortæller bl.a. også lidt om de forskellige blommesorter.

Fru Prahls syltede blommer

2 kg sveskeblommer
2 × 1 kg sukker
2 × ½ fl. rødvin
10 nelliker
2 kanelstænger
fintskrællet skal af 1 citron

Prik blommerne 5 gange hver med en gaffel og læg dem i en skoldet krukke, sammen med krydderierne. Det kan være et meget stort patentglas, eller en glaseret krukke.

Kog den ene ½ fl. rødvin op med det ene kg sukker og hæld det kogende over blommerne i krukken. Lad det trække i 2 dage på et køligt sted. Hæld lagen fra, og sæt den i køleskabet. Kog en ny lage af resten af sukkeret og rødvinen. Hæld også den kogende over blommerne og lad dem trække i to dage til. Kog de to portioner lage op, skum dem godt, og kom blommerne i. Lad blommerne koge op og si dem hurtigt fra gennem et dørslag. Kom blommerne i krukken igen og kog lagen sammen til den tykner let, ca. 5 min. Hæld over blommerne og bind til når det er koldt. Smager bedst efter 1 måned, men holder mindst ét år, hvis man ikke piller ved dem. Brug en skoldet ske, når der tages af blommerne, og bind straks til igen.
Jeg fyldte 4 store glas med blommer og væske og yderligere to store glas bare med væske. Sidstnævnte vil jeg prøve at bruge til at smage andre projekter til med.
Bare som forsøg brugte jeg noget til at lave mine havregrød – som blev noget for sød. Men jeg kunne fornemme rødvinen og det var en sjov detalje i morgenmåltidet – tror dog på ingen måde at jeg bliver forfalden.

 

Skriv et svar

