Sprængfyldte frugter og bær

Ugen smuttede forbi og var bestemt ikke en uge hvor jeg gik under verden i tunneller.
Endnu engang var jeg ude i den ”vilde” natur for at samle ind til et par projekter jeg ønskede at gennemføre.
Mirabellerne der var blevet modne hang tungt og dragene på de nederste grene.  Og hjembragt og transformeret blev det til rubinrød marmelade – tilsat lidt blommer og æbler for at ramme de 2 kg frugt som opskriften råbte på.
Jeg lavede den i ovnen – hvor det dog ikke fik lov at stå helt længe nok inden en ven trak mig ud af huset.
Så når jeg med et svup skruer låget af det første glas og fører et par teskefulde over på en skive varmt hjemmebagt brød at vi er henne i den konsistensmæssigt tynde ende af skalaen. Nu må vi se.

Her hænger de små røde ædelstene så og frister

Og her er de så nydeligt pakket i pose – to sorter hvoraf den mørke
var svær at skille frugtkød og sten fra hinanden

Andet projekt var blommerne – jeg har allerede lavet blommemarmelade med hele mandler, syltede blommer frit over Fru Prahl og bagte blommer.
indrømmet så er det ikke den mest smagsrige blommekilde jeg har fundet – tror det er Kirkes i fri dressur.
Og senere forventer jeg at jeg kan gå på rov hjemme hos forældrene have hvor sveskeblommerne venter blå og små.
Men den nok sidste omgang af kirkes blev til chutney.
Der blev fyldt æblecider eddike, tamarin (nej ikke aben! Men en bælgfrugt fra et træ), sukker, kardemomme kapsler, cassia kanel, lang peber, fugleøje-chili og en god portion udstenede modne blommer.
Nu får det lov til at stå og hygge sig en tid før jeg tager hul på et glas.

Her hænger Kirkes og trækker grenene mod jorden.
Der var lidt sygdomsramte ind imellem de mange “raske”

Udover sveskeblommer står der havtorn, hyben, hasselnødder, svampe og æbler på ”indkøbs”sedlen. Så der er stadig mere end rigeligt at komme efter derude i den ”vilde” natur.

Lidt brombær blev det også til, men de er ved at være færdige for i år

Sådan kan det se ud når man har slæbt sig halvt fordærvet hjem
med tasken proppet med mirabeller, blommer og æbler

Skriv et svar

