Posso pagare con delle banane?

Ordene sad på spring på min tungespids. Men de sprang aldrig ud i det fri men blev revet væk af en forbipasserende tankestrøm.

En let knurren blandet med et undertrykt søvnbehov fik mig til at stoppe op.
Gaden jeg var gået ned af i min jagt på at stille sulten var fuld af gamle bindingsværkshuse som stod lidt hulter til bulter som den slags nu engang gør.
Jeg var egentligt gået forbi, havde blot skimtet ind i det bare, hvide lokale gennem dets store vibrerende panoramaruder. Men jeg stoppede op. Der var godt med mennesker derinde, Jeg tog et par skridt baglæns og læste et velkommen skilt med venlig hilsen Pasta fresca. Så gik jeg ind.
Et sterilt hvidt lokale med et par kølemontre, et enkelt bord, et par høje barstole og en mavefornemmelse der tyede på noget godt. Øjets første konklusion spotter ikke meget originalitet i rummet.
Men jeg skulle hurtigt blive så meget klogere.
På indehaverens anbefaling hopper jeg på en knaldgrøn broccoli ravioli i tomatsauce med parmaskinke.
En gammel blomstret mormortallerken bliver skramlende fundet frem og forsvinder ud bagved.
Mens jeg sidder og slapper af er familien og venner af indehaveren i et mægtigt humør ved det enlige bord. Og i en blanding af engelsk, italiensk og dansk bliver der pøset spandevis af latter ud over bordet og den dampende hvide risotto som de er ved at sætte til livs.

09_12_2012_odense_9Og sørme om ikke der bliver sat en lille portion foran mig – bare så jeg havde noget at fordrive tiden med til maden kom. Og den var god – så god at de tre timers søvn det blev til i nat kortvarigt overmandede mig og truede med at vælte mig af stolen.
Raviolien kom på bordet. Kompetent samlede den faklen og holdte samme høje niveau som risottoen.

09_12_2012_odense_7Ja så glad blev jeg over denne positive oplevelse det var at træde ind i et rum fyldt af kreative lampeløsninger, højt humør, en enorm entusiasme der tydeligt smagte igennem i maden og nogle lidt skæve produkter såsom tun med appelsin. At Inden jeg kom ud af døren blev jeg lige nød til at nappe et stykke af auberginetærten på disken med hjem. Og sikkert hjemme i lænestolen med ét styk varm tærte må jeg jo bare konstatere at jeg er totalt solgt og helt sikkert vender tilbage for jeg mangler lige at få spurgt Posso pagare con delle banane?

Ellers har jeg været ude og nyde vinterlandskabet, samle troldegrene og på vejen hjem blive stoppet af en svensk turist der var flad af grin over at jeg havde troldegrene strittende op fra rygsækken. Hun fik et foto og så blev jeg fulgt hjem af skæve smil og kommentarer

09_12_2012_odense_8 Her er et stykke is fanget på et abetræs skræmmende pigge.

09_12_2012_odense_5 Sommerens gyldenris er blevet dunede og hvide.

09_12_2012_odense_4Andre former for frø sad ligeledes på spring til at sprede arten ud over den ganske by.

09_12_2012_odense_3Den lave sol fik Jødekirsebærrene “japanske lygter” til at lyse op i deres varme gul/orange kulør.
Jeg overraskede en stor rød ræv der snusede til en efterladt rød træsko, men nåede ikke at tage et billede.

09_12_2012_odense_10 09_12_2012_odense_11Sidst men ikke mindst har jeg fået lavet de syltede gulbeder og rødkålen til jul. Nu står de og trækker så billederne af det endelig resultat må vente lidt.
Temaet var en solbæreddike som mine forældre havde fået foræret, men ikke helt kunne greje hvordan skulle bruges. Så jeg tilbød let og elegant at overtage den til brug i dette projekt.

Her er opskrifterne:

Syltede gulbeder (frit over smag & behag)
1 kg  gulbeder
2,5 dl solbæreddike
2,5 dl æbleeddike
200 g muscovado sukker
4 nelliker
2 stænger kanel

Skrub gulbederne og kog dem i 30 minutter hvorefter du under koldt vand smutter skrællen af dem. Skær dem i stykker og læg dem i 2 glas sammen med en kanelstang.
Bring eddike, sukker og nelliker i kog og hæld det på glas. Luk låget og lad dem gerne stå en uge inden du stikker gaflen i dem.

Rødkål (frit over Camilla Plum)
1 rødkål, fintsnittet
1 dl solbæreddike
2 dl syltetøj/saft – jeg brugte mirabellesyltetøj
1 stort æble med skræl  i store tern
2 enebær
2 letknuste allehånde
1 spsk salt, ikke for stor
1 dusk timian

Det hele kommes ned i en stor gryde og koges 1 times tid ved svag varme.
Så kan man smage den til og koge den videre (op til 3 timer) indtil den er mør og mørk.
Fyldes på glas og hold nallerne fra den i mindst en uge så er den klar.

Skriv et svar

