Smagfulde smil på glas

Oven på julens og nytårets mad tour de force har kreativiteten ikke ligefrem strålet ude i køkkenet.
Men resterne af konfekten, kagerne og den slags er blevet konsumeret for at stille de største abstinenser så jeg kan lande blødt her et lille stykke inde i januar.
En skålfuld blandede nødder har stået og kigget på mig i et godt stykke tid. Jeg fandt dem på en af mine aftenture ud til supermarkedernes containere. Nogle havde skåret hul på posen med en hobbykniv og så var den blevet kasseret.
I julen lavede jeg en salat hvor der skulle bruges syltede kirsebær og lidt af den saft de lå i. Det betød at et halvt glas saft var tilbage og manglede et formål.
07_01_2013_krydderier_5Så hammeren kom frem og valnødder og pecannødderne fik et gok.
07_01_2013_krydderier_4Og blev ucermonielt smidt ned i det silkebløde røde bad.
Jeg tænker denne blanding kan gå fint over is eller hvis den bliver lavet til gelé på toppen af en cheesecake.
Og det vil efter mine fornemmelser blive en cheesecake der kommer til at smage af jul.
07_01_2013_krydderier_7For et par år tilbage smagte jeg en rabarber cheesecake der var lavet med en bund af bastognekiks.
Jeg ved mine kære forældre ligger inde med et vidst overskud af brune kager fra julen så hvis jeg nu skifter bastognekiksene ud med brune kager så tror jeg kagen er i hus.
Jeg vil servere den senere på måneden så der går lige et par uger før jeg kan præsentere den for jer mine kære læsere.
07_01_2013_krydderier_3Så jeg vil i stedet pege linsen over på den kraftfulde verden af krydderier.
Jeg fik en engang efter ønske et tilsmagningskursus. Indtil da byggede jeg min viden på det jeg havde lært i folkeskolens køkken og de maddage jeg havde derhjemme. Men det var stort set altid bare noget med at smage til med salt og peber. Kurset som jeg tog hos Meyers madhus fik lukket mine øjne op for en utrolig verden som har bragt mig til bl.a. Marrakech.
07_01_2013_krydderier_1Frustreret over de mange ens blå plastiklågs anonymitet besluttede jeg mig for at mine krydderier skal være i hver deres unikke beholder. Således at jeg ved at se beholderen ville vide hvilket krydderi det gemte på.
07_01_2013_krydderier_6Et glas købte jeg på mit besøg i Marrakech efter jeg havde et fantastisk marokkansk madkursus. Nu er glasset fyldt med Ras el Hanout. Ved siden af står et soja glas fra mit besøg i Japan – dog har jeg ikke noget japansk krydderi at fylde i det så der er rosmarin i stedet.
07_01_2013_krydderier_2En krystalflakon holder på de fine røde safrantråde – indrømmet det er lidt svært at få dem op, men jeg bliver begejstret over synet hver gang.
Stille og roligt bliver historier fra rejser mine og venners (hvis nogen spørg om de skal tage noget med siger jeg altid noget man kan have krydderier i) samlet på hylden. Nu mangler jeg bare en større hylde til at hylde herlighederne.
07_01_2013_7_krydderierRosinboller fik jeg engang i Kolding. De var store og fluffy, smagte skønt til varm chokolade. Jeg fik at vide at en af hemmelighederne bag var kærnemælk. Så nu er jeg gået i gang med et stille arbejde om at skabe den gode rosinbolle.
De er endnu ikke der hvor jeg gerne vi have dem når vi snakker fluffyness, men det skyldes muligvis min brug af ølandshvedemel.
Opskriften ser på nuværende stadie således ud:

Rosinboller, 20 stk.

25 g gær
5 dl kærnemælk
2+1 æg
15 g salt
40 g muscovado sukker
450 g alm hvedemel
450 g ølandshvedemel
40 g margarine
150 g rosiner

Gæren røres ud i kærnemælken og kom dernæst to æg i, salt, sukker og alt hvedemelet. Ælt det sammen og ælt så margarinen ind i dejen. Når den er helt forsvundet ind i dejen kommes rosinerne i og så skal der lige æltes et par minutter mere før dejen stilles til hævning i 2 timer.

Tag dejen ud af skålen – kom den på et silikoneunderlag og brug evt. en  af de hårde dejskrabere (ikke dem med skaft) til at dele dejen ud i 20 stykker som trilles til boller  og sættes på bagepapir – sørg for at rosinerne ikke stritter for meget ud da de nemt bliver brændte. Lad dem hæve yderligere 2 timer inden de pensles med et sammenpisket æg og kommes i en ovn ved 220 grader i 10-12 minutter.
De er færdige når de er blevet flot lysebrune og lyder hult når man banker dem i bunden.
Stil dem på en rist så de kan køle af. Det er lækkert at spise en lige når den er kommet ud mens man må kaste den fra hånd til hånd for ikke at blive brændt.

Skriv et svar

