You can’t start a fire without a spark

Klokken er 04:20 dørene lukker med et tungt dunk og jeg er på vej hjem i toget fra Roskilde, en snak med en ven udviklede sig og jeg greb bare fast og førte snakken til ende. I stille kupeen omgivet af mørke og med kulden der sidder fast i kroppen rykker verden helt tæt på. Selv da jeg vågnede op i den tomme vogn, tør i halsen af at kæben var faldet ned og havde ladet luften suge fugten ud af svælget. Ja selv der var det som om jeg var omgivet af varme. En skøn følelse at tage med sig op på cyklen og ud på de øde gadelygte blanke gader i retningen mod min seng.
At søvn har været i underskud her i weekenden skal der ikke herske nogen tvivl om energien har bare været alt for god til bare at sove på.

28_01_2013_karry_2Havregrød med granatæble, tørrede figner, mandler og kanel. Smuk og sprød måde at starte dagen på

Og således overtændt med en ustyrlig lyst til bare at hakke løs på sagesløse grøntsager voksede portionen af boller i karry sig langt større end jeg havde forestillet mig.
Duften af at riste karryblandingen og derefter kværne den går lige ind i mit system.

28_01_2013_karryBoller i karry med pomelosalat og oreganobrød – i alt sin ærlighed

Et oreganobrød blev også slået op, skåret og bagt. Men det havde åbenbart ikke fattet ideen med at et halvt hvidløg og flere spsk. oregano gerne skulle kunne sparke liv i stort set hvad som helst. Så det var desværre en lidt flad kompagnon til den gule grydefuld. Min mor kan bage det brød så det siger spar to – men hvad er tricket?
Tricket med karryen er i hvert fald bare at give los – ikke noget med bare at komme en spsk. eller to karry i. Nej der skal fyres op så det kan smages ordentligt. Tag en varm snak med Julian fra Asâ krydderier i Torvehallerne han kan sine karryblandinger til fingerspidserne. Så tør du efterfølgende også at gå planken ud.

28_01_2013_karry_8Syltede rødbeder blev der også tid til – denne gang med en eddikelage hvor jeg puttede lakridsrod i. Spændende at åbne et glas om en uges tid og smage på rubinerne.

Jeg har været så heldig at arve et Hi-Fi anlæg med pladespiller og pladesamling.
Så jeg har kæmpet en brav kamp for at få det gamle udstyr op og spille. Momentvis har det da også været rigtig godt og så føles det jo bare godt at kunne sænke nålen ned over den spindende blanke vinyl og høre nummeret starte lige på.

28_01_2013_karry_6Der er så mange lækre detaljer at kigge på – hele konstruktionen omkring tonearmen og pick-up’en er ret utrolig.

28_01_2013_karry_428_01_2013_karry_7Søgeren for tuneren på forstærkeren er smuk i alt sin enkelthed. Her har man ikke bare klasket en alt for kraftig blå LED på. Den her slags detaljer får det til at krible i fingrene efter selv at komme til at designe et par HI-FI elementer. Ikke fordi jeg ønsker at det skal være retro. Men lysten til at give andre en så positiv oplevelse er bare svær at komme uden om.

28_01_2013_karry_5Et  nummer jeg ser frem til at høre på anlægget er
Bruce Springsteens Dancing in the dark.
Det var det sidste nummer jeg nåede at høre på Roskilde før andre snore trak mig videre. Og det har bare siddet fast lige siden. Energien der er i det nummer er bare fed så skru godt op og hop op og ned.


Opskrift:
Stor portion boller i karry:

Kødboller:
800 g øko svin-kalv
1 løg, blendet
2 fed hvidløg, presset
2 tsk. spidskommen
2 tsk. stødt koriander
1 tsk. karry
1 æg
5 spsk. mel
havregryn
salt, friskkværnet peber

Karry:
løg
Karry – og godt med det
2 pastinakker
fennikel
2 gulerødder
500 g tomater
2 æbler
chili.

Farsen røres og står og hviler – gerne 30 min.
Kom godt med vand i en gryde, tilsæt et laurbærblad, 10 hele peberkorn, en boullionterning og bring vandet i kog.
Kødbollerne kommes i lidt efter lidt. Når de dukker op til overfladen er de færdige.
Kogevandet sies så peberkorn og laurbærblad fjernes.

Løg svitses og når de begynder at blive klare tilsættes karry og lidt efter alle de hakkede grøntsager og æbler. Så kommes en dåse kokosmælk samt kogevand fra kødbollerne og retten koges ind.
Lav en meljævning og rør den i til du har den ønskede tykkelse. Smag til med æblecidereddike, citron, salt og peber.
Når smagen er i vinkel kommes kødbollerne i og når disse dømmes varme er det bare om at få gryden bragt på bordet.

Serveres med ris, en frisk salat (fx pomelosalat) og brød.

2 thoughts on “You can’t start a fire without a spark

    • Tak Signe. Jeg satser på at åbne op for en lidt mere design agtig tilgang til sitet nu hvor jeg er sat på “egne ben”. Først kommer der dog lige lidt rejsebeskrivelser.

Skriv et svar

