“Sey” what?

De næste tre uger er dedikeret til rejsebeskrivelser fra Seychellerne.
En klassisk fortælling om skjulte piratskatte, koralstrande, varme og et ocean så smukt at man bare må give sig hen.

03_04_2013_seychelles_5Vi befinder os i yderkanten af det Indiske ocean – langt tættere på Afrika end Indien. Koordinaterne lyder -4° 19′ 48 og  55° 44′ 18.2076.

03_04_2013_seychelles_1Seychellernes flag i medvind

03_04_2013_seychelles_3Og jo vandet er endog meget klart!

Lad os bare hoppe ud i det:

Vandets glasagtige turkis-grønne farve gik over i kongeblåt. De to 250 hk store motorer delte ikke øgruppens tilbagelænede stil og spildte bestemt ikke tiden med at sejle. Så hurtigt smagte jeg salten fra bådens oppiskede vand på mine læber og solbrillerne blev belagt med dråber som efterhånden krystalliserede sig til små hvide stykker havsalt.
Solen bagte varmt ned på de allerede solbrune lemmer og en faktor 40 kæmpede hårdt med at undgå hummereffekten. På Cuba har man træer hvis bark flager i store røde stykker – de kalder dem turisttræer…
Det kongeblå blev lidt lysere, motorerne sank i omdrejninger vi havde nået vores destination – Booby island. Jeg lod mig falde bagover og ramte vandet med et godt plask og kortvarigt var alt blåt omkring mig. Så poppede jeg op på overfladen igen og trak prøvende vejret og blev imødekommet af en tør luft og en Darth Vader agtig væsen fra luftregulatoren.
En arm greb fat i mig, luften gik ud af vesten og nedstigningen begyndte. Målet lå 20 meter under mig.
En lind strøm af små luftbobler fortrød udflugten og forsvandt ovenud af min maske og blev afløst af indsivende vand der gled ned langs næsen og samlede sig under venstre øje.
Masken blev strammet, blæst tør for vand og koncentrationen kunne igen gå ud omkring mig.
Den lyse turkise farve lå overalt og der var nærmest ingen andre farver end den uendelige gradient af turkis. Stille og roligt som roen kommer ind ser man en fisk, så to og så en stor flok. Farverne pipler ind gennem synsnerverne og en lyst til at sige – se lige der eller wow så i den – er overvældende men bliver omsat til pegende bevægelser og frustration over at selskabet ikke lige kigger i min retning. Men oplevelserne er rige for os alle. En ørnerokke flyver hen over – en havskilpadde stiger roligt op til overfladen efter en ny ladning o2. En muræne står med åben mund og ”væser”. Så slår en bulehoved papegøjefisk vejen forbi og tyngden af den fisk virker enorm med dens utroligt langsomme bevægelser.
Fisken er vel lidt over en meter lang og sammenlignet med de mange mindre koralfisk virker den kæmpe stor.

03_04_2013_seychelles_4Her er det en mindre papegøjefisk – billedet er taget over vandet, undervandsbillederne skal nok komme i et senere indlæg, de skal lige hentes hos rejsefælderne

Den største fisk, ja det virker ligefrem lidt nedlandende blot at kalde den en fisk – er en haj. Omkring 2 meter lang, strømlignet og ufattelig elegant dukker en grå revhaj op ude over den fladere havbund. Så er det nu det skal ske – jeg kan gå på vandet. Stik i mod mine forventninger om at møde en haj udenfor et akvarium bliver jeg ikke grebet af panik eller noget der tilnærmelsesvis minder om det. Det kan godt være hjertet lige slog et lidt større slag men det føltes langt mere som et privilegie at se dyret uden filter. Wow det var lige til at få gåsehud over.
Strømmen fører os rundt om den lille ø, et kig på min luftmåler siger tid til at stige op. Jeg giver tegn og får et igen. På vej op kigger jeg lige ud i hvad bedst kan betegnes som en blå tåge. Når der kun er blåt vand i hele ens synsfelt og intet at stille skarpt på er havets størrelse fuldstændigt ubegribelig. Men samtidig så utrolig smukt når solstrålerne blafrende står ned igennem bølgerne på overfladen og sladrer om at dykket snart er slut.

03_04_2013_seychelles_2Man fristes til at udnævne mønsteret og farvekombinationen som ret kreativ

Skriv et svar

