Havtornene lå i fryseposen, vægten angivet med hurtig sprittusch.
Skitserne tegnet, evalueret og forfinet.
Silikoneformen, udstikkeren og bagepapiret med det påtegnede grid til at skære efter var alt sammen klar.

05_05_2013_kagensdag_5Alle disse remedier skulle føre mig tilbage på førstepladsen i den årlige kagekonkurrence. En konkurrence for en lille skare af venner, kollegaer og familie der mødes en gang om året og dyster ud i tre kategorier om hvem der har lavet årets kager.
To gange har jeg vundet – første gang med en chokoladefondant. Jeg var i New York på et konditori hvor jeg i køen stod og kiggede på kagemontren. Her stod der en underlig lille brun sag som så ret undselig ud.

05_05_2013_kagensdag_2Der stod ikke noget navn derved. Jeg fik anvist en plads og et kort over herlighederne. Der stod et navn der straks fængede mine øjne: Chocolate volcano. Den bestilte jeg og da den kom, var det den lille brune fætter jeg lige havde kigget på. Den varme chokolade væltede ud fra den indre og var et omgående hit.
Så ganske naturligt stillede jeg op med den. Tre gennembagninger så sad den i skabet og var klar til konkurrencen som den så sejrede i.

05_05_2013_kagensdag_3Så var der citronmånen der aldrig rigtig kom op over horisonten på trods af alle mulige gode intentioner og et skarpt design af en talentfuld grafiskdesigner.

05_05_2013_kagensdag_4Jeg kom tilbage i vindende form med en kage jeg døbte cikanter – chokoladeovertrukken citron-safranfromage på mandelbund. Den tog kegler hele vejen rundt.
Sidste år ville jeg undersøge hvorfor macaroons var det hotte og gav mit bud med en chokolade macaroon med en chokolade-havtornganache. De smagte fint, men macaroons er bare ikke rigtig mig så fair nok at sejren ikke kom i hus.

05_05_2013_kagensdag_1I år var det så på tide at vinde igen – mente jeg selv. Et fint forarbejde blev gjort og mange tanker tænkt før havtornchok’et blev bragt til live.
En browniebund med havtornsorbet på toppen. Det ser virkelig godt ud og er på ingen måde raketvidenskab. Men vandt det gjorde den ikke – i jubilæums kategorien var det i stedt min bror der med en hindbærmouse, citronfromage på chokolade cookie bund tog sejren.
Næste år!

Opskriften er et sammensurium af sorbetopskriften fra forudgående indlæg og så Meyers brownie som kan ses her
Når den er bagt udstikkes den – vær opmærksom på at sorbeten er støbt i en silikoneform og udstikkeren jeg brugte havde en diameter der var samme størrelse som silikoneformens. Man kan lege lidt med at gøre bundende en smule bredere og dermed få lidt mere facon på sagerne.

Skriv et svar

