Jeg har spist en Michelinstjerne!

Og hvad smagte den så af – den stjerne?
Jo teksturen var fin, men smagen var for mild uden overraskelser og den fløj lidt hist og her.

Restauranten hed Relæ. Den blev valgt fordi der længe har været et ønske om at prøve en Michelinstjernet restaurant, for sit fokus på økologi og et prisniveau der var til at snakke med.
Bordet skal bestille enten en 4 retters eller en 7 retters menu – ikke noget med at nogle vil have den ene og andre den anden. Hvad det er der bliver serveret er en overraskelse. Portionerne er forholdsvis små – så jeg var glad for at have fået en god frokost tidligere på dagen.
Valget faldt på den 4 retters menu, men uden vinmenu.
Tjeneren spurgte ikke ind til eller foreslog et alternativ, der stod ikke noget i menu kortet. Så blev lidt paf og måtte så kalde tjeneren tilbage og spørge om de så havde en øl. Det havde de så – Lyse nætter hed den. Den passede fint med forårets komme. Frisk.
Retterne blev introducerede af hele tiden nye tjenere, snart på dansk, så på engelsk og så svensk.
Man skulle lige rette sig op for at være med så man ikke sad og forventede en dansk introduktion når den så viste sig at komme på engelsk. Det tager lige et par ord før man er med.
Relæ’s koncept er at holde sig til et minimum og det må man sige de gjorde. Der blev ikke fortalt mange historier og retternes herkomst eller mål med dem. Det var en kort beskrivelse af hoveddelene og bum.
Bestikket var gemt væk i en skuffe i siden på bordet – så pas på fingrene når du åbner den – de passer lige at de kan komme i klemme mellem armlæn og skuffe.
Der var ikke meget plads i restauranten. Jeg sad ud mod en mellemgang og blev gang på gang ramt af tjenerene der passerede bagom. Så jeg måtte rykke helt ind til bordet. Det er en mindre detalje men det begrænser ens muligheder for at variere stillingen og når skuffen med bestik skal ud mellem hver ret bliver det ikke så elegant en oplevelse.
Servicet var sjovt og varierende – noget meget moderne andet lignede noget fundet i en 70’er ramt hulrumsisolering.
Indretningen var meget cafeteria agtig om end der ikke var meget plastik nogen steder – tak.

Smagen kom nu til sagen, hvordan var smagen?

Ja den var meget mild. Der var ikke meget smag i maden.
Jeg blev ikke overrasket eller sendt ud på nogen stor smagsmæssig oplevelse. Selv ting jeg forventede ville smage meget igennem havde fået pillet smagen ud af sig.
Tilberedningen var dog lige i skabet.
Hvis målet var at lave et forholdsvis smagsneutralt måltid og så satse på at taktiliteten tager den hjem.
Ja så kræver det i den grad at man orkestrere sine retter så følesansen bliver forkælet godt og grundigt.
Det oplevede jeg for fuld udblæsning på en restaurant i Japan hvor forskellige slags fisk, skaldyr og sågar nudler på is gav en formidabel opvisning. Her var smagen også temmelig neutral, men tingene var så lækre og så godt sammensat at tilfredsstillelsen kom på en helt anden måde.
Meget overbevisende.
Det lykkedes ikke rigtigt for mig at få den oplevelse på Relæ. Der manglede simpelthen sammenhængskraft retterne imellem og når smagen samtidigt udebliver…
Der var dog lige en snack inden vi gik i gang den var der smæk på – den ros skal de ha.

Dette var min debut som spisende på en Michelinstjerne hædret restaurant. Det var fedt at komme opsat på at få en god oplevelse og virkelig få smagt på sagerne. Men de kunne ikke indfri mine forventninger så det var en skuffende oplevelse og jeg vil ikke anbefale stedet ud fra det jeg har oplevet ved dette besøg.
Tak skal de dog have for at gøre forsøget og for at gøre at man sætter sig ekstra op til et restaurant besøg – det i sig selv er meget værd.
Jeg er med vilje ikke gået ind og snakket hvad retterne bestod af. Hvis Relæ vil have det skal være en overraskelse vil jeg ikke gå i mod deres koncept.

Ohh de billeder der er jo ingen billeder. Nixen bixen det er jo hemmeligt det de laver derinde!

Skriv et svar

